De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft streamingdienst Netflix een boete van 4,75 miljoen euro opgelegd. Volgens de AP heeft Netflix tussen 2018 en 2020 klanten onvoldoende geïnformeerd over wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurde. Het bedrijf is het niet eens met de boete en heeft bezwaar aangetekend.
Onduidelijke informatie
De AP stelt dat Netflix klanten te weinig en onduidelijke informatie gaf over hoe het bedrijf met hun gegevens omgaat. Het gaat hierbij om gegevens zoals e-mailadressen, telefoonnummers, betaalinformatie en kijkgedrag. Volgens de privacywaakhond was de privacyverklaring niet transparant en ontbrak cruciale informatie.
Waar ging het mis?
Netflix informeerde klanten niet duidelijk over:
- Het doel van het verzamelen van gegevens.
- Met wie Netflix de gegevens deelt en waarom.
- Hoe lang de gegevens worden bewaard.
- Hoe Netflix de veiligheid van data garandeert, vooral buiten Europa waar minder strenge regels gelden.
Grip op je eigen data
De AP benadrukt dat het recht om te weten welke gegevens een bedrijf verzamelt, essentieel is. “Als je dat niet goed weet, verlies je de controle over je persoonlijke data”, aldus de AP-woordvoerder. Vooral in een tijd waarin data met advertentiepartners wordt gedeeld, vinden veel klanten dit belangrijk.
Netflix in bezwaar
Netflix is het niet eens met de boete en heeft bezwaar aangetekend. Eerst zal de AP dit bezwaar behandelen tijdens een hoorzitting. Als Netflix het er daarna nog niet mee eens is, kan het bedrijf de zaak voor de rechter brengen.
De boete is opgelegd na een klacht van een Oostenrijkse privacystichting. Omdat het Europese hoofdkantoor van Netflix in Amsterdam gevestigd is, is de Nederlandse toezichthouder verantwoordelijk voor het onderzoek en de handhaving.