Laatste nieuws: Jake Paul ontkent aanranding

Beauty Body Fan Fiction Fashion Lifestyle

Let’s talk: obesitas

Obesitas is een ander woord voor ernstig overgewicht. Het heeft een negatief effect op de gezondheid en in veel landen is het dan ook een groot probleem. In Let’s Talk praten we over onderwerpen die moeilijk bespreekbaar zijn. Mensen schamen zich ervoor, er hangt een taboe omheen of men is bang om zich erover uit te spreken. Vandaag vertellen we je meer over obesitas. Tijd om dit onderwerp bespreekbaar te maken!

Hoe weet je nou of je obesitas hebt? Je kunt daarvoor de Body Mass Index (BMI) gebruiken. Hier wordt gekeken naar de verhouding tussen je gewicht en je lengte. De BMI wordt uitgedrukt als kilogram per meter in het kwadraat. Met de uitslag kun je dus kijken of je een gezond gewicht hebt. Een BMI-calculator kun je vaak op internet vinden. Kijk wel eerst of de website betrouwbaar is.

De oorzaak van obesitas is vaak moeilijk vast te leggen. Het gaat vaak om een combinatie van te veel en dan met name ongezond eten en te weinig beweging. Natuurlijk zijn er ook zat andere oorzaken zoals bepaalde medicatie of het is erfelijk bepaald. Ernstig overgewicht kan veel vervelende gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan hart- en vaatziekten, diabetes en een te hoge bloeddruk.

Volgens cijfers van het Nationaal Kompas kampt bijna 50 procent van alle Nederlanders van negentien jaar en ouder met overgewicht of obesitas. Het probleem komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. In de leeftijdscategorie 65+ hebben drie van de vijf te maken met overgewicht. Dit zijn behoorlijk grote aantallen, maar gelukkig zijn er ook veel manieren om dit probleem tegen te gaan.

Gezonde voeding en voldoende beweging zijn belangrijke factoren om het gewicht op pijl te houden. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 80 procent van de Nederlandse bevolking denkt volgens de richtlijnen van gezonde voeding te eten, maar in de praktijk blijkt dat slechts 20 procent dat daadwerkelijk doet. De Schijf van 5 is een goed hulpmiddel om gebalanceerd en gezond te eten. Volgens de Beweegrichtlijnen zouden volwassenen ten minste vijf dagen in de week een half uur moeten bewegen met een matige inspanning. Voor kinderen is dit aantal nog hoger.

Het is natuurlijk ook helemaal niet erg om hulp in te schakelen. Je kunt gaan sporten met je vriendinnen of vragen aan je ouders of ze meer willen letten op de boodschappen. Blijft het een groot probleem? Dan kun je ook altijd een huisarts of diëtist inschakelen.

Disclaimer: Iedereen is natuurlijk goed zoals hij of zij is. <3

Reageren

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Reacties

Nog geen reacties

Soortgelijke berichten