Laatste nieuws: Katy Perry in paniek bij American Idol

Beauty Body celeb Celebs entertainment Fashion Lifestyle news teenmag

Zo krijg je meer zelfvertrouwen!

Positief zijn over je eigen lichaam is best lastig en vooral met social media is het soms moeilijk jezelf aan te kijken in de spiegel en te denken: “ik zie er goed uit vandaag.” Maar wat als je dat kan omdraaien, voor jezelf en voor anderen. So sit still en get the confidence going.

1. Lelijk en mooi

Lelijk en mooi, termen die je vaak hoort maar eigenlijk weinig waarde hebben. Iets mooi of lelijk vinden is een mening, het is niet feitelijk bewezen. Het is hetzelfde als met kunst. Je kan iets mooi of lelijk vinden, maar anderen vinden dat juist weer andersom. Er is altijd iemand die het mooi vindt of je moet er nog het mooie van inzien.

Er bestaat dus eigenlijk geen mooi of lelijk iemand, het is een kwestie van voorkeuren en types. Focus je erop dat jij die misschien ook hebt, sommige kleur haren of ogen vind jij mooier. Veel mensen hebben zelfs een voorkeur in ‘face features’, zoals een grote neus, bredere armen, grote of dunne wenkbrauwen, dikke of dunne lippen enzovoort. Iedereen heeft weer een andere voorkeur. No need om te gaan stressen of jij binnen iedereens voorkeuren valt. Het enige wat jij kunt doen is jezelf blijven, dat is wel iets wat bij iedereen op zijn voorkeurslijstje staat.

2. Inzien

Inzicht is een goede eigenschap. Je moet bepaalde dingen zelf leren in te zien wil jij jezelf verder ontwikkelen. Waar kijk jij naar als je iemand ziet? Let jij echt zoveel op ieder detail van iemand anders zijn of haar lichaam. Let jij op de dikte van iemands armen of benen? Of juist hoe dun die zijn? Je denkt er misschien wel even over na, maar het zal nooit lang in je hoofd blijven zitten.

Je kijkt veel kritischer naar jezelf dan anderen dat doen. Je focust als je in de spiegel kijkt bijna alleen maar op je “imperfecties”, dit doet iedereen. Ook dat zelfverzekerde vriendinnetje of buurmeisje.

Jezelf accepteren is moeilijk als je de stempel “lelijk” zelf op je lichaam gedrukt hebt. Die stempel blijft daar dan altijd zitten tenzij je wat harder tegenaan poetst. Geef jezelf eens een complimentje als je jezelf in de spiegel aan kijkt. Niet perse over hoe je eruit ziet, maar begin eerst met iets wat je goed het gedaan vandaag. Positieve gedachtes werken als een virus in je hoofd tot je humeur. En hoe vrolijker jij bent, hoe meer dat kritische filter uit gaat.

Daarna kan je iedere dag jezelf een compliment geven over de outfit die je hebt samengesteld. Of je haar dat leuk zit. Of je huid die er goed verzorgd uitziet. Langzame stapjes zijn ook oké. Als je het maar probeert.

3. Positief naar anderen

Op het internet zie je vaak beelden van meiden die ontzettend gelukkig zijn en blij zijn met hun lichaam. Al is dit vaak niet helemaal waar. Onzekerheden zal iedereen altijd hebben, dus ook de influencers met een miljoen volgers vinden bepaalde dingen niet mooi staan of vinden dat ze teveel puistjes of een te grote neus hebben. Het internet is geen realiteit en het is belangrijk dat je daar een verschil blijft zien.

Die influencers lijken allemaal zo blij, omdat ze door veel mensen complimentjes krijgen. Wat ook niet realistisch is want vaak worden er ook nog veel filters gebruikt. De complimentjes doet ze alleen wel goed, ze weten dat er mensen zijn die de foto’s die zij posten leuk vinden. Bij onszelf kan dit er misschien heel anders aan toe gaan helaas, een nare reactie is ook net zo snel verzonden als een complimentje. Maar als je bij jezelf begint om andere meiden een goed gevoel te geven, zul je merken dat je er wat voor terug krijgt.

Je wordt er niet alleen zelf heel blij van, maar vaak heeft het een boomerang effect en zal iemand ook iets aardigs terug zeggen. Dit gebeurt niet altijd maar we moeten ergens beginnen. Het helpt je erin te geloven dat ook jij die complimentjes kan krijgen en verdiend. Deze kleine stapjes kunnen je heel veel verder helpen.

4. Kleding tips

Tuurlijk, alles staat jou en er zal nooit iets zijn wat je wel of niet mag aantrekken. Maar voor het beeld van jezelf, vooral in de begin fase van zelfvertrouwen ontwikkelen, is weten wat er het mooiste bij jouw figuur staat een goed hulpmiddel. Op internet zijn er duizenden filmpjes en artikelen te vinden over wat er het beste bij jouw lichaamstype past en is er echt voor ieder lichaamstype iets moois te vinden.

Dit helpt om die stempel weg te poetsen. Je kijkt zo positiever naar jezelf en durft later misschien zelf weer wat meer te experimenteren met andere kleding. Nogmaals, trek gewoon aan wat je aan wilt trekken! Maar zo’n style tip helpt je misschien om je er ook nog zeker over te voelen.

5. Kopieer gedrag

Wat absoluut niet helpt, is om iemand proberen te kopiëren. Dit is niet alleen slecht voor je mentale gezondheid, het heeft ook weinig nut. Niemand is hetzelfde, zelfs de eeneiige tweeling heeft toch echt allebei een ander lichaam. Het is belangrijk dat je voor jezelf goed zorgt, niet voor het beeld dat anderen van je zullen hebben.

Ga dus niet iemands dieet tot in de puntjes volgen. Kijk wat je eigen behoeftes zijn. Ga je met een dieet beginnen, vraag dan aan iemand om persoonlijk voor jou een schema te maken. Of overleg met je huisarts of een dieet wel geschikt voor jou is. Want een dieet is niet voor iedereen de beste oplossing.

Ook is het handig om te praten met mensen die dit dieet al gevolgd hebben. Minder of in een keer juist meer gaan eten kan ook effect hebben op je energie en humeur.

6. Eerste plek

Arrogant zijn is misschien niet altijd een eigenschap die mensen van je willen zien. Alleen je moet jezelf vooral als het gaat om je lichaam en je gezondheid toch echt op de eerste plek zetten. Voor jezelf zorgen is ook een belangrijk onderdeel van zelfvertrouwen en het positief leren kijken naar je lichaam.

Hoe beter je voor jezelf zorgt hoe meer je dat ook naar buiten gaat uitstralen. Als je lekker in je vel wil zitten heb je ook de energie nodig om dat vol te kunnen houden. Dus heerlijk sporten of even wat tijd voor jezelf met een masker en theetje erbij zijn dingen die je zeker moet volhouden.

7. Acceptatie

En dan tot slot. Leer te accepteren wat je niet kan veranderen. Dit alles hierboven zal je helpen minder kritisch naar jezelf te kijken en beter in je vel te zitten! Maar het zijn geen veranderingen aan je lichaam. Er is geen perfect, echt niet. Je uiterlijk of lichaam zegt niks over wie jij bent en wat je kan.

Echt iedereen heeft dingen die ze graag anders hadden gewild aan hun lichaam. De dunnere meiden willen aankomen de wat vollere meiden willen afvallen. Tevreden zijn we bijna nooit. Je er veel zorgen om maken heeft dus alleen maar invloed op iets wat je wel kan aanpassen en dat is je humeur en mentale gezondheid. Het accepteren van die imperfecties heeft veel meer waarde. Het zijn dingen die jou, jou maken. En daar is niks imperfecte aan.

Praat met vriendinnen over hun onzekerheden en deel met elkaar of jullie daar ooit bij elkaar op gelet hebben. Schrijf ze op een lijstje en kras ze door zodra je denkt dit vind ik juist iets wat bij mij past. En voel je er vooral niet alleen in of bang om het te delen.

Reageren

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Reacties

Nog geen reacties

Soortgelijke berichten